wtorek, lutego 13, 2007

Mahjong: układy kamieni KUMIAWASE 組み合わせ

Celem w Mahjong'u jest zdobycie AGARI, czyli ostatecznego, posiadającego jakąś wartość YAKU układu, który składa się z czterech MENSTU 面子 (kombinacja trzech kamieni) i jednego TOITSU 対子 (kombinacja dwóch kamieni), które jako część naszego układu nazywamy JANTO 雀頭, lub prościej "główką".

MENTSU dzieli się na KOTSU 核子 (kombinacja trzech takich samych kamieni) i SHUNTSU 順子 (kombinacja trzech kolejnych kamieni numerycznych w tym samym kolorze).

Zapamiętanie tych podstawowych nazw jest ważne, ponieważ będę ich używała tłumacząc YAKU.


KUMIAWASE 組み合わせ:

1. TOITSU - dwa takie same kamienie:

Jak widać na zdjęciu główka może być z czegokolwiek (numerów, smoków czy też wiatrów), byle tylko były to dwa takie same kamienie.


2. KOTSU - kombinacja trzech takich samych kamieni:



3. SHUNTSU - kombinacja trzch kolejnych kamieni numerycznych w tym samym kolorze:

Na zdjęciu widać SHUNTSU w kolorze PIN: 1 2 3 i w kolorze MAN: 5 6 7.



Rodzaje AGARI アガリ.

Jak już napisałam na początku tego rozdziału w Mahjong'u dąży się do AGARI, czyli jednym słowem do zwycięstwa.
AGARI uzyskuje się wtedy, gdy jako pierwszy ukończy się wartościowy układ.

Mamy dwa rodzaje AGARI:

TSUMO-AGARI ツモアガリ
Kiedy ostatni brakujący nam kamień dobieramy z muru, a nie od innego gracza.
W takim wypadku krzyczymy "tsumo!" i odkrywamy nasz zwycięski układ, a kamień, którym zrobiliśmy AGARI, zostawiamy trochę dalej po prawej stronie.
Przy TSUMO-AGARI trzech przegranych razem płaci zwycięzcy.

RON-AGARI ロンアガリ
Kiedy ostatni brakujący nam kamień jest kamieniem wyrzuconym przez innego gracza.
W takim wypadku krzyczymy "ron!" i odkrywamy nasz układ. Nie zabieramy kamienia z puli wyrzuconych innego gracza, tylko wskazujemy, który to i w które miejsce nam pasuje.
W przypadku RON-AGARI płaci osoba, od której zabraliśmy ostatni kamień.

Uwaga!: Jeśli kolejna osoba już pociągnęła, a następnie wyrzuciła swój niepotrzebny kamień, a my przegapiliśmy nasz pasujący, to nie możemy go już wykorzystać aż do ponownego ciągnięcia, a następnie wyrzucenia przez nas kamienia, nawet jeśli ten sam kamień wyrzuci kolejny gracz.



Prócz podstawowych MENTSU i TOITSU istnieją również inne układy kamieni:

PON ポン
Jest to układ trzech takich samych kamieni, kiedy dobieramy jeden kamień do KOTSU poza swoją kolejką od innego gracza, a nie z muru. Czyli dokładnie kamień, który ktoś wyrzucił jako niepotrzebny.
Kamień do PON możemy wziąć od któregokolwiek z graczy.
W sytuacji, gdy ktoś wyrzuca kamień, a my uznajemy, że przyda nam się w układzie i chcemy go do PON, należy od razu krzyknąć "pon!" i zabrać dany kamień. Równocześnie wyciągamy dwa pozostałe kamienie z naszego układu i wszystkie trzy odkładamy na boku po prawej stronie.

Wygląd PON w zależności od którego gracza wzięliśmy brakujący kamień:

Prawidłowe ułożenie kamienia jest ważne, ponieważ jeśli wygramy, to osoba, od której wzięliśmy kamień do PON, płaci nam ekstra.

Po zrobieniu PON, wyrzucamy jakiś niepotrzebny kamień z naszego układu.

Uwaga!: Po tym jak któryś z graczy zrobi PON, zmienia się kolejność ciągnięcia kamieni z muru. Następną osobą ciągnącą kamień, jest ta siedząca na prawo od gracza, który zrobił PON.


CHII チー
Jest to układ trzech kamieni, kiedy dobieramy brakujący kamień do SHUNTSU.
Inaczej nież w PON, kamień do CHII możemy dobrać tylko od osoby siedzącej po naszej lewej stronie.
Ponieważ PON ma pierwszeństwo przed CHII, zanim weźmiemy upatrzony kamień, należy się upewnić, czy nikt inny nie chce zrobić z niego PON.

Dobrany kamień do CHII układamy zawsze po lewej stronie:

Całość tak samo jak w przypadku PON, kładziemy na prawo od naszego układu.

Po zrobieniu CHII wyrzucamy niepotrzebny kamień. W tym wypadku, ponieważ brakujący kamień bierzemy od gracza po lewej, kolejność ciągnięcia z muru się nie zmienia.


KAN カン
W mahjong'u mamy po cztery takie same kamienie danej figury, czy numeru. Jeśli zgromadzimy wszystkie cztery i chcemy je wykorzystać jako MENTSU, możemy zrobić KAN.

Są dwa sposoby tworzenia KAN:

ANKAN アンカン
W sytuacji, gdy to z muru dochodzi nam czwarty, taki sam kamień i decydujemy się wykorzystać go do zrobienia KAN.
Przed wyrzuceniem niepotrzebnego kamienia, należy zadeklarować KAN i odłożyć wszystkie cztery kamienie po prawej stronie:

Jak widać na zdjęciu, w KAN zrobionym z kamienia z muru dwa są odwrócone.

Po zrobieniu KAN, ciągniemy dodatkowy kamień z końca muru (wspominałam o tym przy omawianiu DORA). Jest to ten kamień ściągnięty z górnego rzędu. Następnie wyrzucamy niepotrzebny.

MINAKAN ミンカン
Jeśli mamy już trzy takie same kamienie (KOSTU) i chcemy z nich zrobić KAN używając kamienia wyrzuconego przez innego gracza.
Brakujący kamień możemy wziąć od kogokolwiek. W momencie, gdy ktoś wyrzuci kamień, który chcemy, należy krzyknąć "kan!" i odłożyć całość po prawej stronie.

Podobnie jak w PON ważne jest prawidłowe ułożenie kamieni:

Następnie ciągniemy kamień z końca muru i wyrzucamy jeden niepotrzebny.


Uwaga!: W sytuacji, gdy któryś z graczy zrobi KAN (ANKAN lub MINKAN), zwiększa się liczba DORA. Odkrywa się kolejny kamień na lewo od pierwotnej DORA.




Brak komentarzy: