wtorek, lutego 13, 2007

Mahjong: FURITEN

FURITEN フリテン jest to sytuacja, kiedy wyrzuciliśmy jakiś kamień, który potem okazał się być nam potrzebny do zakończenia gry.

W dosłownym tłumaczeniu furiten znaczy punkt, którego nie można wykorzystać.
Czyli, jeśli w trakcie gry wyrzucimy kamień, który na końcu okazuje się być tym potrzebnym do AGARI, to nie możemy zrobić z jego użyciem RON-AGARI.
Możliwe jest tylko TSUMO-AGARI, czyli zakończenie gry owym kamieniem, tylko jeśli wyciągniemy go z muru, bo nie wolno nam go wziąć od innego gracza.

Przyczyną jest to, że inni gracze patrzą na naszą pulę wyrzuconych kamieni i decydują, który kamień sami mają wyrzucić. Skoro widzą w naszej puli jakiś kamień, sugeruje im to, że nie jest on nam potrzebny i spokojnie mogą wyrzucić ten sam, bez obawy, że zrobimy z jego użyciem RON-AGARI.


Patrząc na układ na zdjęciu, widzimy, że do zakończenia gry jest nam potrzebne 1PIN lub 4PIN. Jednakże, ponieważ wcześniej wyrzuciliśmy 1PIN jako niepotrzebne, stało się ono FURITEN, czyli nawet jeśli któryś z graczy wyrzuci 1PIN, to nie możemy go zabrać i zrobić RON (4PIN jest OK, ponieważ wcześniej nie wyrzuciliśmy takiego kamienia).
Jedynie, jeśli 1PIN dojdzie nam z muru, możemy zrobić TSUMO i w ten sposób zakończyć grę.


Inny przykład FURITEN:

Czekamy w RYANMENMACHI (rozdział: pozycja ostatniego kamienia do agari) i któryś z graczy wyrzuca jeden z kamieni, na który czekamy. Jednak my go przepuszczamy, bo np. jeśli zakończymy grę tym drugim kamieniem, to będziemy mieć więcej punktów, albo po prostu przegapiamy go.
To teraz nawet jeśli kolejny gracz wyrzuci ten drugi kamień na który czekamy, to staje się on FURITEN i nie możemy go zabrać i zrobić RON. Ale to tylko przez jedną kolejkę. W następnej kolejce możemy już go użyć, jeśli znowu ktoś go wyrzuci.

Lepiej wytłumaczę to posługując się zdjęciem:
Widać na nim nasz układ. Żeby zakończyć grę potrzebny jest nam 4MAN lub 7MAN (czekamy w RYANMENMACHI).
Przypuśćmy, że nasz sąsiad po prawej wyrzuca 4MAN. Spokojnie moglibyśmy je zabrać i zrobić RON-AGARI. Jednakże to 7MAN da nam dużo więcej punktów, więc decydujemy się przepuścić 4MAN.
Teraz gracz z naprzeciwka wyrzuca nasze wyczekiwane 7MAN, ale niestety w tej kolejce nie możemy go wziąć, ponieważ 7MAN stało się dla nas FURITEN.
Dopiero jeśli w kolejnej kolejce jeszcze raz ktoś wyrzuci 7MAN, to wolno nam jest je zabrać.





1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Świetna instrukcja i bardzo mi się przydała, bo kupiłam grę ale nie umiem w nią grać a dzięki Tobie już znam zasady;)

P.S Liczę na dalsze punkty instrukcji.